Oude porsche toch iets beter voor milieu dan Tesla

In begin 2014 mocht ik een rondje in een Tesla rijden. Ik voelde me een blije kleuter toen ik met geweldige acceleratie en mooie snufjes mocht rondrijden. Ik dacht er serieusover mijn oude Porsche 964 uit 1991 met 280.000 km op de teller te verkopen en deze machtige electrische machine aan te schaffen met de laatste fiscale subsidie voor afschaffing. De uitlaatgassen zouden voortaan uit de electriciteitscentrales worden afgevoerd.Uiteindelijk heb ik op simpele manier een berekening over levens-cycle energie gemaakt waaruit bleek dat de Porsche door alle productie-energie over veel kilometers uit te smeren het misschien wel zou winnen van de Tesla op20141016-l1267577 energetisch gebied. Mijn vrouw Lucrees vond de Tesla ook veel te groot voor een klein mannetje zoals ik. Het is wachten op de kleine elektrische auto met 1000 km actieradius; maar die is er nog lang niet. Dus uiteindelijk heb ik geen Tesla gekocht en heb ik mijn Porsche een serieuze revisie gegeven. Ondertussen (eind 2016) heeft die Porsche 340.000 gereden en ben ik van plan de 600.000 te halen.

Nu wil ik eigenlijk wel eens weten of ik dat handig heb gedaan. Niet om gelijk te krijgen over een ouderwetse Porsche want ik geloof dat electrische auto’s binnen 10 jaar de standaard zullen zijn; ergens moeten we onze lessen met deze technologie leren. Maar wel vanwege twee begrippen: Levensduur en Eigen gedrag. Er wordt weinig gepraat over de auto die 2 miljoen kilometers kan rijden of de windturbine die 50 jaar kan draaien of een wasmachine die 25 jaar functioneert.20150920-l1273877 De technologische ontwikkelingen gaan te snel om zover vooruit te kijken. Toch zit er in het begrip “levensduur” een belangrijke troef voor de duurzame toekomst denk ik. Aan de andere kant zien we persoonlijk gebruik, gedrag en keuzes. Massa’s dagelijkse snelwegrijders zijn verzot op hun eigen vertrouwde auto en haten de trein maar trotseren wel eindeloze files. Toch rijden er met 90% van de auto’s gewoon steeds minstens drie lege stoelen mee terwijl er tientallen mogelijkheden zijn dat anders te regelen met treinen, samen rijden, greenwheels of minder ritjes.

De analyse

Natuurlijk zijn electrische auto’s in gebruik CO2 vriendelijker. Vergeet niet dat we daarvoor ons schone gas omzetten in electriciteit en dat er veel verlies is bij die omzetting (en het transport). Als we kolencentrales gebruiken is het effect minimaal (slechts 5% voordeel voor electrisch rijden) maar bij onze gasverbranding kan het verschil oplopen tot 40% gunstiger (Zie TNO-rapport)

Toch blijkt dat we vaak een belangrijke component over het hoofd zien. De fabricage van de auto.  De kosten van het delven van grondstoffen voor metaal, granulaat, aluminium, lijmen en lakken en de gehele fabricage en het transport blijken al bij een levensduur van 150.000 km aanzienlijk bij te dragen aan de gemiddelde CO2 uitstoot.20150920-l1273914 Bij electrische auto’s blijkt de fossiele energieuitstoot zelfs het dubbele door vooral de grote accu. Dat blijkt uit een lifecycle onderzoek naar de electrische auto door Noren van de universiteit van wetenschap en techniek. Door de milieu-verontreinigingen bij de fabricage van een Tesla worden de voordelen van het rijden bijna teniet gedaan. Hierbij speelt natuurlijk ook de enorme schade een rol die nu nog ontstaat bij de delving van Lithium voor de batterijen in ongecontroleerde mijnen in bijvoorbeeld Africa.

Natuurlijk kun je daarbij aantekenen dat we in de toekomst nog aanzienlijke verbeteringen kunnen doorvoeren in recycling van materialen waaronder de batterijen. In het TNO rapport naar aanleiding van kamervragen is in 2015 een behoorlijk positieve analyse geschreven over de electrische analyse. Ik twijfel wat over de kosten van fabricage en TNO gaat uit van 0 CO2 bij windturbines (wat natuurlijk niet klopt want ook windturbines moeten tussen 6 en 12 maanden draaien om hun eigen fabricage terug te winnen). De TNO studie maakt zeer duidelijk dat juist voor korte afstandjes de electrische auto veel gunstiger is dan de benzine auto. Het is jammer dat ze niet de meest energiegunstige auto nemen die te koop is maar goed er was natuurlijk veel druk op een positief verhaal.

Electrisch gaat toch winnen

Wat alle onderzoeken ook zeggen positief of negatief; uiteindelijk gaan electrische auto’s het altijd winnen door schaalvoordelen en technologische verbeteringen, recycling en bijvoorbeeld technieken om de accu en de vermindering van afhankelijkheid van lithium. Maar voor mij is ook duidelijk dat het hier over potentieel enkele tientallen procenten voordeel gaat en zeker niet over het halveren van de CO2. Het gaat meer over het verplaatsen de CO2 uitstoot.

Ondertussen mijn Porsche20090402-l1000234

Ik rij zelden hard in mijn Porsche en altijd de wat langere afstanden tussen 200-300 km per dag. Daardoor rijdt deze oude dame met 10-11 liter per 100 km. Ik heb met mezelf afgesproken nooit in files te staan die ik kan voorspellen. Dus dat betekent ellendig vroeg weg of later naar werk. Ik moet vaak enige maanden dagelijks op dezelfde locatie zijn. Dan probeer ik als ik kan met de trein te gaan of pak ik regelmatig een hotelletje. Ik denk dat ik daarmee over de jaren gemiddeld 50% van mijn ritjes alternatief op los. Door de revisie van mijn Porsche denk ik dat ik weer tot 600.000 km kan rijden (nog 260.000 te gaan). Eventueel kan ik er over 5 of 10 jaar een nieuwe motor in leggen; dat kost misschien wel €25.000 maar dan kan ie weer door naar de miljoen KM.

Met die gegevens van 1 miljoen kilometer, lange afstanden rijden en 50% alternatief oplossen (zoals met de trein) denk ik voorlopig ruim minder CO2 uit te stoten dan welke electrische auto ook. Is dat een domme gedachte? Misschien kan ik er over 10 jaar wel een elektrische motor in laten leggen?

Moet je nagaan als de technologie van de autofabrikanten zich zou richten op super zuinige benzine of diesel auto’s die 2 miljoen km zouden kunnen rijden; dan zouden we de CO2 uistoot makkelijk kunnen halveren. Nu rennen ze achter een matige electrische auto oplossing aan waar iedereen om vraagt. Miljarden ontwikkelingsgeld vanwege een markttrend

 

Literatuur

Eenvoudige weergave van productieproces auto

Eindelijk: een levenscyclus analyse van de electrische auto

Electrische auto’s nauwelijks milieuvriendelijker

TNO analyse naar directe en indirecte uitstoot CO2

Windturbine levert in max 9 maanden haar eigen fabricage